Vēl viena pusgadu veca ziņa ar dažiem interesantiem faktiem par situāciju Latvijā.

FINANCENET

23. maijs (2007)

Tiešās tirdzniecības kompāniju asociācija darīs visu, lai veicinātu pozitīvu nozares reputācijas veidošanu, kā arī uzturētu augstus patērētāju tiesību un pārdošanas ētikas standartus. Tā paziņoja Latvijas Tiešās tirdzniecības asociācijas (LTTA) vadītājs Orlando Andrei preses konferencē par tiešās tirdzniecības izaicinājumiem un perspektīvām Latvijā un pasaulē.

Tiešās tirdzniecības kompāniju potenciāls ir ļoti liels, tā uzskata ģenerālsekretāre Dagnija Lāce. Viņa īpaši izcēla straujo ekonomisko izaugsmi, proti, LTTA asociāciju kompāniju (Oriflame, Estacon, Avon un GNLD) apgrozījums 2006. gadā, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, ir ievērojami palielinājies– no 12 miljoniem EUR 2005.gadā līdz 22 miljoniem EUR 2006. gadā. Arī fakts, ka kompānijās kā preču pārdevēji darbojas vairāk kā 20 tūkstoši cilvēku, ir ievērības cienīgs skaitlis, uzskata D.Lāce.

Runājot par kādas nozares attīstību, vienmēr ir svarīgi un interesanti paraudzīties, kā procesi notiek pasaulē un Eiropā. Kā atzīmēja Eiropas tiešās tirdzniecības kompāniju asociāciju federācijas pārstāvis Reimonds Verbeurgts (Raymond Verbeurgt), tad arī Eiropā tiešās tirdzniecības apjoma pieaugums ir stabils- no gada uz gadu tas pārsniedz 8 %. Savukārt Pasaules tiešās tirdzniecības asociāciju federācijas ģenerālsekretārs Neils Offens (Neil H. Offen). uzsvēra, ka tiešā tirdzniecība vienmēr attīstīsies, jo cilvēki, kuri pārdod preci, ir labāk zinoši un apmācīti par tās iespējām, kā tas, piemēram, ir veikalā, kur pārdevējs nevar zināt visu pārdodamo preču īpašības. Vēl liela nozīme ir arī uzticamības faktoram, proti, pārdevējs ir vai nu pazīstams, vai paziņu un draugu ieteikts cilvēks.

Lai noskaidrotu, kāda attieksme ir Latvijā pret tiešās tirdzniecības kompānijām un to darbību, šī gada sākumā "Latvijas fakti" veica aptauju. Tās laikā vairāk kā tūkstotis respondentu atbildēja uz jautājumiem par tiešo tirdzniecību. Aptaujas rezultāti parāda reālo situāciju, kā arī norāda virzienu, kādos jādarbojas kompānijām, lai veidotu pozitīvu tēlu. Kā rāda aptauja, tad 49% respondentu ir iegādājušies preces, izmantojot tiešo tirdzniecību, kā galveno tiešās tirdzniecības priekšrocību minot to, ka preces tiek nogādātas "tieši rokās", un tā ir lētāka nekā veikalos. Ceturtā daļa respondentu uzskata, ka gan tiešajai tirdzniecībai kā biznesa veidam, gan preču izplatītājiem ir pozitīva reputācija. Savukārt, kā nozares priekšrocības aptaujātie visbiežāk min to, ka tā var nodrošināt "brīvu darba režīmu" (30%) un var strādāt nepilnu slodzi (22%).

Viena no tiešās tirdzniecības raksturojošām iezīmēm ir tāda, ka tiešajā tirdzniecībā aktīvāk darbojas sievietes. Pasaulē sieviešu procents šajā jomā sasniedz 80- 90 %. Latvijā šis skaitlis sasniedz pat 93 %. Arī N. Offens uzsvēra, ka tiešā tirdzniecība paver iespēju sievietēm pilnveidot sevi un gūt papildu ienākumus, kas nozīmē arī finansiālu neatkarību, tajā pašā laikā nezaudējot laiku ģimenei. Tajā pašā laikā viņš uzskata, ka nākotnes perspektīvā, šajā jomā tiks iesaistīti vairāk arī vīrieši, proti, tiks veidotas ģimenes "vienības", kurā darbosies vīrs un sieva.

Viens no jautājumiem, pie kuriem nopietni jāstrādā tiešās tirdzniecības asociācijām ir- patērētāju tiesību ievērošana un augsti ētikas standarti pārdošanas procesā. " 30 % aptaujāto nezināja, ka tiešās tirdzniecības precēm tiek dota kvalitātes garantija, kā arī to, ka pircējam ir tiesības preci atdot pārdevējam, ja tā neapmierina viņa vajadzības vai ir nekvalitatīva. Tas ir absurds", tā uzskata LTTA ģenerālsekretāre Dagnija Lāce. Tādejādi ir skaidri redzams, kādā virzienā LTTA ir nepieciešams darboties. "Izglītots patērētājs un ētiska tirdzniecība, tādai ir jābūt tiešajai tirdzniecībai", uzsvēra O.Andrei. Savukārt Eiropas pārstāvis R. Verbeurgts uzskata, ka ļoti nozīmīgs faktors ir globāla un saskaņota rīcība nozares reputācijas un standartu uzturēšanai, kas saistīta gan ar kvalitatīvu apmācību, gan iedzīvotāju informēšanu. Tajā pašā laikā joprojām ir kompānijas, kuras neievēro ētikas standartus pārdošanā, kā arī nevelta pietiekamu uzmanību darbinieku apmācībā, līdz ar to, radot priekšstatu, ka tiešās tirdzniecības nozare kā tāda ir nepievilcīga, tā uzskata LTTA pārstāvji.

Runājot par ētiku un patērētāju tiesībā, Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāve Sanita Biksiniece uzsvēra, ka centrs šogad saņēmis 1200 sūdzības par patērētāju tiesību pārkāpšanu, no šī skaita tikai piecos gadījumos runa bija par tiešās pārdošanas kompāniju asociācijas pārstāvjiem. "Tas nozīmē, ka šīs kompānijas pievērš lielu uzmanību jautājumiem, kas saistīti ar pārdošanas kultūru", teica S.Biksiniece. Savukārt Latvijas tiešās tirdzniecības asociācijas vadītājs uzsvēra, ka asociācijā šobrīd ir tikai četras kompānijas, vēlmi iestāties izteikusi vēl viena (Herbolife), tas nozīmē, ka arī pārējās kompānijas tiek aicinātas aktīvāk iesaistīties procesos, kas veido nozares reputāciju.

Runātāji vairakkārt arī uzsvēra, ka līdz ar ētiku un patērētāju tiesībām, nozīmīgi ir veidot arī uzņēmējdarbību veicinošu likumdošanas vidi. Ekonomikas ministrijas Patērētāju tiesību aizsardzības nodaļas vadītāja- departamenta direktores vietniece Liela Zemīte atzīmēja, ka nule kā sagatavots Komerciālās prakses likumprojekts, kas iesniegts apstiprināšanai Ministru Kabinetā un Saeimā. Plānots, ka likums varētu stāties spēkā šī gada decembrī. Likums aizliedz negodīgu komerciālo praksi, kas var izpausties kā maldinošas darbības, maldinoša noklusēšana un agresīvas darbības, kā arī skaidri definē, kas ir tiešā pārdošana. Līdz ar to skaidri tiek noteikts, ka tādas darbības, kā piramīdveida shēmu veidošana, pārdošana ar spiedienu, agresīva pārdošana, ierodoties mājās, kā arī uzstājīgi un nevēlami piedāvājumi, kā arī citas nevēlamas rīcības, tiek uzskatītas par nelikumībām.

Latvijas tiešās tirdzniecības asociācija tika izveidota pirms pieciem gadiem, un tās biedri ir: Oriflame, Avon, Eastcon, GNDL, pievienoties gatavojas arī Herbolife.

3 comments

  1. Anonīms // 01 februāris, 2009 16:07  

    buus labi :D

  2. Anonīms // 04 marts, 2010 03:18  

    Es dzivoju Irija un esmu bezdarbnieks. Nopelnu tikai MLM un labi. Menesi sanjemu 5-6 tukstoshus dollaru. Un to katrs var. Bet problema ir ta ka Latvija atpaliek visas MLM kompanijaas. Tapec ka visi biznesi sakas no ASV un anglu valoda. Ljoti atri partulko krieviski un labi strada krievu valoda runajosie. Bet Latvija dzivo vakardiena.

  3. ANDRIS // 04 maijs, 2010 16:07  

    Interesanti kaapeec rakstaat Anonymous. Gruuti iedomaaties ka piemeeram Bafets buutu Anonymous.
    Ar cienju,
    Andris

Ierakstīt komentāru